Wednesday, November 18, 2009

~ treaSure huNt di ruMah (^_^)~


                                 Treasure Hunt carI bUku..=)

Sambil berehat-rehat di ruang tamu bersama umi dan ayah tersayang..saya menyatakan hasrat di hati..'
Umi,nak keluar esok..nak jalan2 dengan kawan..boleh ye..'
'Nak keluar ke mana je la kamu ni..' balas umi..
'Keluar dengan kawan..ala umi,xpela..dua bulan cuti duduk rumah bukan keluar pergi mana pun.. boleh ye umi..bagila duit belanja sekali' pintaku sambil tersengih-sengih..
Tiba2 umi beritahu buku yang saya minta umi belikan itu sebenarnya umi dah beli..tapi umi sorok kan dulu di suatu tempat,.Saya berfikir,'eh,umi dah keluar topik ni..hehe .Tapi bila dapat tahu je terus mintak kat umi buku tersebut..
'Mana umi buku tu ?..nak..nak..' pinta saya.
'Ada..carilah sendiri..ha,kalau dapat cari, baru umi bagi keluar esok..' balas umi sambil tergelak.
'Umi ni..malam2 ni la nak main treasure hunt pulak..'
Lepas itu saya pun terus bangun dari sofa untuk memulakan treasure hunt!!!..Layan jela umi ni..hehe.. Geledah sana geledah sini..bukak almari bukak laci..tak jumpa2..panjat atas..tinjau kat bawah..Huh,memang macam treasure hunt la..Ketika itu juga umi ketawa sakan melihat gelagat anaknya yang sorang ni..Mana taknya, mencari sampai ke dapur..kereta umi pun kena geledah.. Saya pun pelik juga,beriya-iya pula mencari..mula2 tadi nak cari biasa2 je..
15 MINUTES!! give up la..
'Umi..tak jumpa la..ala bagitau la kat mane..nak..' pinta saya merayu-rayu..
Umi hanya ketawa dan mengatakan tak boleh..=( Saya berkata dalam hati..'takpela..ala ,nanti umi bagi  juga buku tu..' Tiba2 terlintas pula di fikiran..para sahabat dan ulama2 tersohor terdahulu merantau sana sini..merentasi lautan..padang pasir..hanya ingin mendapatkan secebis ilmu..saya ??, baru cari dalam rumah..dah merungut.dan give up..dahla umi belikan.
Saya pun meneruskan misi yang pada awalnya hanya sekadar main2...saya terus menerus mengeledah rumahku syurgaku itu untuk mendapatkan 'harta yang sangat2 bernilai itu.Saya berfikir juga,memanglah nanti umi akan beri juga buku itu tapi mesti ada sebab kenapa umi buat treasure hunt ni..Kalau saya terus mencari, umi tahulah bahawasanya anaknya ini benar2 menghargai pemberian umi itu dan betul2 nak harta tersebut..lepas ini kalau minta umi belikan lagi,umi tahu anaknya memanfaatkan pemberiannya itu..andaian saya la..
Cari punya cari..lame juga la..AKHIRNYA!!
'Umi!!! I found it!! saya menjerit kegembiraan..
Satu rumah ketawa melihat gelagat saya dan terpancar senyuman ceria di wajah umi tersayang..Walau apapun saya berasa sangat puas hati..Entahla, mungkin pada orang lain,cerita ini biasa2 sahaja..tapi tidak bagi saya..Saya berasa amat gembira sekali!! Macam menang pertandingan treasure hunt pula.hehe..Umiku sayang,thanks a lot for this book..I realy2 apriciated it..LoVe umi!!
Lupa pula..the book title is.." WasIaT LuQmAn Al-HakIm"
Just brief a little bit about this book..written by Ahmad Hasan Bin Mohd Nazam..(http://jailurrashied.blogspot.com/) This book is very interesting..I had go trough a bit this book,a lot of precious knowledge we can get from it..!! It just RM 20.. published by Telaga Biru..Eh,buat promotion pula..hehe. Just wanna to share what i have..buy it and read it..and dont forget to tell others..( barbaloi-baloi)!!! .

5 comments:

nanana said...

eh.jumpa kt mana shafa?

shaiefa said...

jumpe kat library mini kat umah ni..
umi sorokkan belakang susunan2 buku..
huhu~~

nanana said...

hahah.jodoh dgn buku tu.shafa ltk la link cibo :)

M.Affan Ns said...

hehe.. i have 1 buku ni jugak... banyak gak ibu beli buku telaga biru..

Anonymous said...

good choice...
perfect reminder for ur fren here...
sorry for everything...